De potentie van ZOHO

Studio Daphne van Mourik heeft in samenwerking met Studio Lianne Siebring, Studio 1:1 en Will Twuijver onderzoek gedaan naar de potentie van het Zomerhofkwartier (ZoHo) in Rotterdam. ZoHo was destijds een verlaten bedrijventerrein aan de rand van het centrum van Rotterdam. De vraag van Havensteder om het Zomerhofkwartier op de kaart te zetten hebben wij aangepast naar de opdracht om de potentie van ZoHo in kaart te brengen.

Zowel de fysieke elementen (welke bedrijven zijn er, hoe is het leefklimaat, welke looproutes zijn er) als de actieve initiatieven in en rondom ZoHo zijn in kaart gebracht. Alle bomen zijn geteld en in beeld gebracht. Alle grote en kleine initiatieven zijn geïnterviewd en verwerkt in organisatieprofielen.

Vanuit deze data hebben we geanalyseerd waar de huidige en toekomstige gebruikers van het Zomerhofkwartier behoefte aan hebben. We hebben het concept ‘het ZoHoLab’ ontwikkeld voor de vervolgstap om het Zomerhofkwartier op de kaart te zetten. De ontwikkelingen zijn te volgen op de facebookpagina van het ZoHoLab.

De vlaggenparade is ontwikkeld om de agenda van Route du Nord publiekelijk te presenteren en was de eerste fysieke uiting van het ZoHoLab.